Oscarsgalan 2009

Nä, jag var inte uppe och såg den, men jag spelade in och spenderade i princip hela måndagen (med matuppehåll) att se på galan inklusive röda mattan och pre-show!

Galan sändes på kanal 9 här i Sverige med Orvar Säfström och någon annan tjomme som programledare. Orvar gillar jag, men den andra var ju inte helt bra.. Tyckte INTE om när de pratade med Filip Hammar och därmed missade var Sarah Jessica Parker sa på röda mattan! :)

SJP är ju alltid snygg, men snyggast var Kate Winslet som ju också tog hem priset för Bästa Kvinnliga Huvudroll i filmer The Reader. Den filmen måste jag se! Snyggaste paret var förstås Brad Pitt och Angelina Jolie. Ingen av dem vann ju, men båda filmerna har jag sett och gillat!

Jag kan inget om mode och sånt, och jag bryr mig inte heller. Men om man ska snacka snygg, då måste man (jag!) nämna Hugh Jackman! Han gjorde dessutom ett skitbra jobb som värd för kvällen!

I övrigt tyckte jag MYCKET om årets gala! Jag tyckte att den nya stilen var underbar och speciellt när forna Oscarvinnare talade direkt till de nominerade skådespelarna. Jättebra! Kul också med all hemlighetsmakeri! Jag är ju så känslig när människor hyllas för de de har ägnat sitt liv åt, så det var mycket tårar och så under galans gång. Jättebra, är mitt betyg, och som sagt är det många nya filmer som skrivs upp på listan över de filmer jag måste se inom kort!

Så här gick det i de tyngre kategorierna:
Bästa film: Slumdog Millionaire - Måste. Se. Den. NU!
Bästa kvinnliga huvudroll: Kate Winslet, The Reader
Bästa manliga huvudroll: Sean Penn, Milk - Skrivs definitivt upp på att-se-listan!
Bästa regi: Danny Boyle, Slumdog Millionaire
Bästa kvinnliga biroll: Penelope Cruz, Vicky Christina Barcelona - nja, jag vet inte.. Woody Allen är ingen favorit, av många skäl..
Bästa manliga biroll: Heath Ledger, The Dark Knight - har inte sett den än, men ska förstås. Heath blev en personlig favorit efter Brokeback Mountain.

Kommentarer
Postat av: Marja

Verkar som om du har helkoll på filmerna och aktörerna! Mycket underhållande inlägg!!



Tack för fina kommentarer på min blogg



Kram

2009-02-24 @ 09:13:29
URL: http://marjasverkstad.blogspot.com
Postat av: NetteR

Har en utmaninga åt dig i min blogg ;)

2009-02-24 @ 09:31:42
URL: http://netter.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0